Sunday, June 6, 2010

Review 5: Jaja dan Din





Judul: Jaja dan Din
Penulis: Noor Suraya
Terbitan: Jemari Seni
Harga: RM20

Alhamdulillah, aku baru shj lepas baca Jaja dan Din. menitis juga airmata aku baca pengakhiran ceritanya. Bukan sedih tetapi airmata gembira.

Jaja dan Din menceritakan tentang Faiza=Jaja jatuh cinta pandang pertama hanya pada sekeping gambar. Selama hidupnya biarpun ada shj yg menagih kasihnya tak seorang pun yg dia layan. tapi dengan Din lain.
Jaja ni aneh sikit sebab dia boleh pula jatuh hati dekat orang yang dia tak pernah jumpa, tak tahu nama pendek kata segalanya pasal Din dia langsung tak tahu.

Setiap saat Jaja berusaha cari Din, sampai la Jaja tahu:

Nama: Burhanudin al-Helmey
Pekerjaan: Ustaz
Asal: Baling

Jaja ni memang lain betul selalu lelaki yang pinang perempuan tapi dia pula yg sibuk Dr, Badrul Hisyam dan Dr. Aqmar pinangkan Din.

Jaja ni sungguh2 CINTA dekat Din. Semua dia sanggup. Alhamdulillah, banyak yg Jaja belajar dari. Din ni seorang mualim yg baik dan penyayang. Din ni bercita-cita nak hidup secara zuhud, alhamdulillah Jaja betah hidup cara itu.

Namun, ku sangka panas hingga ke petang. rupanya hujan di tengahari. Setelah Umar lahir, hari ke-4 kelahiran anak mereka tu, Din pun melaksanakan nazar dia untuk berjuang di Afghanistan. Jaja reda dan mendoakan Din selamat pergi dan pulang.

Din:
Faiza tunggu saya pulang dalam setahun ya, kalau saya tidak pulang waktu itu, munkin saya sudah tak ada!. Faiza mesti teruskan hidup.

Jaja tetap tunggu Din hingga akhir hayatnya jika dia di takdir kan untuk hidup lebih lama.(itu janji Jaja pada dirinya) Walaupun Jaja dikhabarkan yg Din telah syahid.

Tapi itu bukan pengakhiran kisah Jaja dan Din ya. kalau nak tahu beli dan baca sendiri ya buku ni. sanagt menarik gaya penceritaannya. Kita seolah-olah mendengar Jaja sendiri yg cerita dekat kita tau.

5 bintang utk Kak Su. ('',)


Inilah cerita Jaj yang meminang ustaz Sastera Arab lulusan Universiti al-Azhar sebagai suami. Tegarkah Jaja seorang media planner memilih hidup ala-ala 'zuhud' macam Din nanti?


rupa-rupanya cinta telah membawa hatiku terbuai-buai ke sana ke sisni tanpa perlu berhenti di mana-mana 'lampu isyarat'...

4 comments:

nadia said...

Din yg baik
Din yg zuhud
Din yg penyayang
Din yg pentingkan Allah dr segalanya
Din yg sgt sweet
Din yg sgt romantik

Mcm susah nk cari cir2 org yg mcm Din pada zaman ni. Tp, Insyallah, masih ada "permata" yg mcm tu. huhuhu.....

semoga bakal suami sy nnt punyai ciri2 yg ada pada DIN. almost perfect guy, right???

Suria Hana said...

ya,semua tentang Din sgt sempurna, sejuk mata memandang apatah lg hati.

semoga kita dipertemukan dgn permata seperti itu Insya Allah.

iffahnazifa said...

Nvl yg dh diulang puluhan kali tnpa jemu. Buat pembakar smgt. Kagum dgn Din yg sgt b'hikmah m'bimbing Jaja. T'pikat jga dgn sikap m'hargai Din tu. Tak m'perkecilkan cinta Jaja utk dia. Apa2 pn, Din mmg almost p'fect. Jaja pn sgt tulus syg kn Din & mudah dibentuk. Sng Din nk m'didik.Overall, mmg best..:)

just KD said...

karya kak su mmg xprnah mngecewakan sy..smuanye brtaraf 5 bntg!..